درباره نمایشگاه

· فلسفه برگزاری نمایشگاه دهه فجر

انقلاب اسلامی خود دستاورد یک انقلاب درونی بود. باور به تغییر، رهایی از خودکامگی و عزم به بر هم زدن معادلاتی که مردم در آن هیچ نقش و جایگاهی نداشتند، همان تحولی بود که از افکار و اندیشه های امام راحل به مردم رسید و روح و جان آنان را مؤمن و معتقد به این تغییر ساخت. انقلاب شکوهمند ایران اسلامی که به اتکای نیروی مردمی و سیل عظیم اراده آنان شکل گرفت، نهال نوپایی بود که پس از گذشت سی و پنج سال، اکنون به نخل تنومند و پایدار جمهوری اسلامی تبدیل شده است. درختی که شاخه ها و ریشه های آن در جهان پراکنده شده و موج بیداری اسلامی را رقم زده است. اکنون و پس از سپری کردن 39 سال از عمر این انقلاب، باید نگاهی به آنچه گذشت داشته باشیم، میزان تلاش خود را در بخش های مختلف بسنجیم و رضایت مردم، این صاحبان اصلی انقلاب را، محک بزنیم. بر همین اساس، نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی را برگزار کردیم تا نگاهی به دستاوردهای سال‌های فعالیت نظام پر برکت و مقدس جمهوری اسلامی داشته باشیم. تلاش کرده‌ایم این نمایشگاه یک جهاد سازندگی عظیم باشد و غرفه به غرفه آن، دستاورد خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی را در ترازوی انصاف و عدالت قرار دهد و مردم شریف و پایبند به انقلاب که بهترین قاضیان آن هستند، نیز به قضاوت بنشینند.

نمایشگاه دهه فجر، تجلی یک حماسه اقتصادی و اجتماعی بزرگ به شمار می‌رود. چنانچه امام راحل فرمودند «خدمات انقلاب را باید به مردم گفت.» نمایشگاه که خود مولود انقلاب است، گفت و گویی صادقانه و خالصانه برای بیان عملکرد نظام به مردم است تا امید و اعتقاد آنان به این انقلاب که ثمره سال ها پایمردی و همراهی آنان است، روز به روز مستحکم تر شود. سالانه بیش از 40 عنوان نمایشگاه تخصصی و بین المللی در اصفهان برگزار می شود که نوآوری ها و جدیدترین یافته های رسته های مختلف را به نمایش می گذارد و محکی دقیق از توانمندی های کشور در عرصه های گوناگون است که تمامی این تلاش ها هم راستا و همگام با تحقق خواسته مهم رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در کشور است. همچنین نمایشگاه‌ها مراکزی هستند که حماسه اقتصادی را در هر استان نهادینه کرده و به شکل عینی و مجسم بروز می دهند.

· مشخصات نمایشگاه دهه فجر

همزمان با فرارسیدن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی در اصفهان برپا می‌شود.

این نمایشگاه از 18 تا 20 بهمن‌ماه طی ساعات بازدید 15 تا 21 در محل برگزاری نمایشگاه‌های اصفهان واقع در پل شهرستان برپا خواهد شد.

نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی با حضور 29 مشارکت کننده در دو هزار مترمربع فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود و شرکت‌ها، ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، دستاوردهای خود طی 39 سال سپری شده از انقلاب اسلامی را به نمایش عمومی می‌گذارند.

اداره کل فرودگاه‌های استان اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه خوراسگان، شرکت فولاد مبارکه، شرکت برق منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب استان، شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل ثبت اسناد و املاک، اداره کل بهزیستی، اداره کل هواشناسی، اداره کل پست، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی، اداره‌کل راه و شهرسازی، سازمان عمران زاینده‌رود، فرمانداری لنجان، اداره کل حفاظت محیط زیست، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، اداره کل تامین اجتماعی، اداره کل انتقال خون، اداره کل بیمه سلامت، اداره کل کمیته امداد، مرکز احیای اندیشه و سیره علوی و کتابخانه ملی دعوت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برای حضور در نمایشگاه امسال را پذیرفته‌اند و در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی حضور خواهند داشت.

اصلی‌ترین تفاوت برگزاری نمایشگاه دهه فجر امسال نسبت به سال‌ گذشته، مشارکت تعداد بیشتری از سازمان‌ها نسبت به دوره‌های گذشته است که دستاوردهای خود را در معرض بازدید عمومی قرار داده‌اند.

· تاثیر نمایشگاه در توسعه اقتصادی استان

نمایشگاه ها در بخش های تجاری مختلف سراسر دنیا، مشارکت مهم و اساسی دارند. هر چه تجارتی جهانی‌تر باشد نقش برپایی نمایشگاه برای آن تجارت از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. برگزاری رویداد های نمایشگاهی در حوزه تجارت سبب تضمین موقعیت صنعتگران و پیشرفت های اقتصادی توان تجارت می‌شود.

نقش نمایشگاه ها تنها محدود به معرفی محصول یا فعالیت های فردی نمی‌شود بلکه در یک رویداد نمایشگاهی مدیران ارشد به مشارکت و همکاری میان یکدیگر می‌پردازند تا بتوانند به روابط تجاری خود عمق بیشتری دهند و از طرفی فرصت های جدید اقتصادی برای تجارت خود ایجاد کنند. یک رویداد نمایشگاهی دارای تاثیرات ارزشمندی به اقتصاد است. از جمله این تاثیرات ارزشمند می‌توان بازگشت سرمایه به غرفه داران و بازدیدکنندگان (مشتری) را نام برد که این مزیت از عوامل اصلی تشویق کننده برای مردم جهت شرکت در آن رویداد نمایشگاهی است. بعلاوه عاملی انگیزشی است که در بیشتر موارد به عنوان یک شاخص در بحث میزان موفقیت یک رویداد نمایشگاهی به شمار می‌رود.

از دیگر مزایای برگزاری نمایشگاه در عرصه‌ی اقتصاد می‌توان به اشتغال‌زایی بوسیله شرکت‌های برگزارکننده، صنایع شرکت شرکت کننده، محل برگزاری نمایشگاه، هتل‌ها، طراحی غرفه‌ها و سایر بخش های وابسته اشاره کرد.